Plant een Dadelpalm

Wie aan Palestina denkt, ziet meteen de Gazastrook, met alle menselijke ellende en terreur voor zich. Aanvallen die volledig gericht te zijn op de totale vernietiging van de reeds verlamde economische en sociale situatie van de 2 miljoen inwoners. Vooral de agrarische ondernemers worden zwaar getroffen en indirect de kleinere ondernemers. De agrarische landbouw sector is de basis en één van de fundamenten van de economie in Gaza.

In 2021 werd de Gazastrook gedurende 11 nachten, wederom door het Israëlische leger gebombardeerd. Hierdoor zijn vele scholen, huizen, families, moskeeën en landbouwgronden vernietigd. Het geweld leek zich als een olievlek over het gebied te verspreiden en het was voor de inwoners wachten op de raketten en artillerie en bidden dat hun woning niet geraakt zou worden. Een angst die onmogelijk met woorden uitgedrukt kan worden.

Stichting Dadelpalm heeft deze situatie vorig jaar op de voet gevolgd en mocht samen met onze donateurs een noodhulp project starten. Na dit project zijn wij gaan brainstormen hoe Stichting Dadelpalm zich nog meer nuttig kan maken en Gaza op andere manieren kan ondersteunen. Wij hebben geconstateerd dat met name de boeren op de olijfgaarden en dadeltuinen het zwaar te verduren hebben na de aanvallen. De landbouw vormt immers de grootste bron van inkomsten en voedselvoorziening.

Stichting Dadelpalm gaat in samenwerking met stichting Plant een Olijfboom deze verwoeste dadeltuinen nieuw leven inblazen en wil de dadelpalm weer nuttig maken voor de Palestijnen. Plant een Olijfboom werkt al bijna twintig jaar voor een rechtvaardige vrede met gelijkwaardigheid voor alle burgers in Palestina, inclusief recht op terugkeer voor Palestijnse vluchtelingen. Gezamenlijk bieden wij de mogelijkheid aan onze donateurs om een bijdrage te leveren aan de werkgelegenheid, de gezondheid en het milieu; voorzie daarnaast ook vele arme mensen van voedsel/dadels.

Plant een Dadelpalm in Gaza voor 50 euro

Dit project is een belangrijke investering voor de toekomst van Gaza. Het realiseren van landbouwprojecten is één van de meest efficiënte manieren voor armoedebestrijding. Met dit project streven Stichting Dadelpalm en Plant een Olijfboom, in samenwerking met de lokale organisaties, om in ieder geval 2.000 dadelpalmen te planten. Sponsor een Dadelpalm die heel nuttig zal zijn voor 50 euro. Voor dit bedrag krijgt de boer weer hoop en zijn dadelpalmen terug. Vanuit de bladoksels groeien de trossen en hangen er soms wel 40 trossen uit 1 bladoksel. Per tros kunnen er tot 25 à 30 dadels aan groeien. Van de productie die de Dadelpalm opbrengt, is een deel voorbestemd voor de arme gezinnen.

VRIJWILLIGERS
0 K